Home » Blog » HSP & werkstress » Fases in werkstress

Fases in werkstress

door | 15 jan, 2024 | HSP & burn-out, HSP & werk, HSP & werkstress

In onze huidige maatschappij is ontspanning niet meer vanzelfsprekend en als HSP is het extra belangrijk om inzicht te hebben in de fase van overprikkeling waar je inzit. Ook aan ontspanning en herstel moet je werken, het is geen keuze maar noodzaak. Helaas heb je door jouw hoogsensitiviteit ook een vergrote kans op burn-out. In deze blogserie kijk ik met jou in welke fase van overprikkeling je zit en daarmee de kans op burn-out die je hebt.

In dit eerste blog start ik met het overzicht van de fases die ik in mijn prakijk tegenkom.

  1. Dagelijkse prikkels
  2. Chronische prikkels
  3. Chronische stress
  4. Burn-out klachten dan al overspannen
  5. Burn-out

Dagelijkse prikkels

Je hebt dagelijkse prikkels, zowel extern van buitenaf en interne prikkels die binnen in jou plaatsvinden. Als jij ‘s avonds weer tot rust komt en na een nacht slaap weer energie hebt, voldoende ontspannen bent, dan ben je voldoende hersteld. Ik pleit er wel voor om actief aan jouw ontspanning te werken doordat prikkels tegenwoordig de hele dag maar doorgaan.

Chronische prikkels

Als je onvoldoende herstelt van de dagelijkse prikkels dan al oude patronen getriggerd worden, dan gaan ze zich opstapelen. Je raakt chronisch overprikkeld en dit lijdt vervolgens tot chronische stress. Aan het einde van de dag kom je niet meer in de rust en je krijgt steeds meer lichamelijke, geestelijke en mentale klachten.

Chronische stress 

Je komt op het punt dat van belang is om vast te stellen of je last heb van chronische stressklachten dan al dat je ondertussen overspannen bent. En of de oorzaak in het heden zit dan al dat er triggers zijn in verband met oude patronen. Vaak zit je nog niet thuis en schat je de ernst van jouw klachten lager in. Na weekenden ben je niet meer uitgerust en je begint moe aan jouw werk, jouw klachten nemen steeds meer toe.

Burn-out klachten

De vakanties helpen je ook niet meer om voldoende op te laden. In deze fase moet onderzocht worden hoe ernstig jouw burn-out klachten zijn, ben je overspannen of burn-out? Als je dat nog niet gedaan hebt, is het van belang om jouw huisarts in te schakelen, die kan een diagnose stellen. Bij overspannenheid is het van belang om een tijd rust te nemen.

Burn-out

Je bent volledig uitgeput en hebt constante hersenmist. Helaas zie ik nog regelmatig gebeuren dat men niog probeert door te werken om collega’s te ontlasten dan al wordt er van je verwacht dat je te snel weer aan het werk gaat.

Overigens wordt burn-out niet als een diagnose gezien, er wordt vaak gesproken over overbelasting.

Heb jij als hoogsensitieve professional last van werkstress, overspannenheid of burn-out en wil jij coaching op maat?; Ik wil contact opnemen

 

 

Adriana Visser

Helemaal jezelf zijn en het beste uit jezelf halen. Meer dan 20 jaar is dit de kern van mijn werk

Ik ben 23 jaar gespecialiseerd in hoogsensitiviteit. Mijn begeleiding bestaat uit een combinatie van wetenschappelijke inzichten en doorleefde adviezen.

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin