Home » Blog » HSP & werkstress » Weg met de boterham achter de computer cultuur

Weg met de boterham achter de computer cultuur

door | 17 jan, 2024 | HSP & burn-out, HSP & werk, HSP & werkstress

Ik hoor het vaak, te vaak, in mijn praktijk. Het lijkt toch een simpele vraag; “Neem jij voldoende pauzes op jouw werk ?” Regelmatig krijg ik dan te horen dat er alleen maar een lunchpauze is. Nou ja pauze, gewoon doorwerken en die boterham wegproppen.

In dit blog bespreek ik de eerste fase van overprikkeling

Dagelijkse prikkels

Als HSP merk je meer op en verwerk je alles diepgaand, hiervoor is tijd en ruimte nodig. Rustmomenten en pauzes zijn dan ook noodzakelijke zelfzorg op het werk. Neem jij de tijd voor jouw lunch? Heb jij koffie of theepauzes?

Op zich is het al van belang dat je hiervoor echt even tijd maakt, maar jij hebt het ook extra hard nodig om alles te verwerken. Vaak zijn de pauzes al te kort hiervoor. Anders doe je de hele dag niets anders dan maar weer nieuwe prikkels stapelen en moet je thuis alles nog een plek geven. Maak het jezelf makkelijker door hiervoor tijd op jouw werk te nemen.

Anders krijg je tijdens jouw pauze constant weer nieuwe prikkels, in dit geval van jouw computer. Maar tijdens jouw pauze gaan gesprekken vaak ook nog over het werk of is er een collega met een ziek kind, is er een gespannen sfeer, etc. Het is dan ook geen luxe om tijdens een pauze alleen te zijn en nog mooier, naar buiten te gaan. Door te bewegen, ontspan je en laat je meer los. Vaak gaan interne prikkels nog gewoon door, je doorloopt in gedachten b.v. de dag.

Werkomgeving

Stel je voor dat je ook nog in een werkomgeving werkt met een onprettige werksfeer of nog erger waar het onveilig voelt. Dit komt helaas steeds vaker voor, maar in mijn praktijk zie ik dat niet iedereen zich even bewust is van de grote impact die dit heeft. Veel mensen die overspannen of burn-out raken hebben steeds vaker te maken met psychologische onveiligheid op de werkvloer. Vaak ga je nog een tijd door, probeer je er wat aan te veranderen en zaken aan te kaarten.

Maar je kunt anderen niet veranderen.

Thuis tot rust komen

Ik zal later uitgebreider op de werkomgeving terugkomen. Nu ga ik er eerst vanuit dat jij wel echte pauzes houdt en al een deel van jouw prikkels verwerkt hebt. Een deel, omdat er zich toch steeds weer nieuwe prikkels aandienen in deze 24 uurs maatschappij. Misschien heb je in gedachten de deur echt achter je dicht getrokken, maar ontvang je thuis nog een mail i.v.m. jouw werk. En je staat weer aan.

Of je gaat naar huis en onderweg kun je nog bijna een ongeval voorkomen. Dan spookt dat thuis nog wel een tijd door je hoofd. Het mooiste zou zijn als je even de tijd neemt om alles te verwerken, even alleen zijn. En dan vervolgens te zorgen dat je in de rust komt, zodat je ontspannen kunt gaan slapen. Om vervolgens na een nacht slaap weer voldoende hersteld te zijn en uitgerust op te staan

Heb jij een manier voor jezelf gevonden om voor het slapen gaan te ontspannen? Ga je b.v. wandelen, douchen of mediteren? Wat doe jij om bewust tot rust te komen nadat je de dag doorgenomen hebt?

 

Heb jij als hoogsensitieve professional last van werkstress, overspannenheid of burn-out en wil jij coaching op maat?; Ik wil contact opnemen

Adriana Visser

Helemaal jezelf zijn en het beste uit jezelf halen. Meer dan 20 jaar is dit de kern van mijn werk

Ik ben 23 jaar gespecialiseerd in hoogsensitiviteit. Mijn begeleiding bestaat uit een combinatie van wetenschappelijke inzichten en doorleefde adviezen.

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin